Als het aankomt op kantoortaal, zijn er twee kampen. De voorstanders zien het als een effectieve en professionele manier van communiceren. De tegenstanders zien vooral nikszeggende en ingewikkelde termen voor alledaagse taken.

Typische kantoortermen zijn bijvoorbeeld synergie, meters maken, out-of-the-box-denken en sparren. Gebruik jij weleens kantoortaal? Het kan heel nuttig zijn. We zetten een aantal voordelen van kantoortaal voor je op een rij. Daarbij kijken we ook naar de valkuilen van deze manier van communiceren.

Efficiëntie

Kantoortaal zorgt voor een efficiënte manier van communiceren. Met jargon kun je snel en eenvoudig refereren aan complexe zaken. Door goed gebruik van jargon verloopt de communicatie met collega’s vaak soepel.

De valkuil: als je te veel gebruik maakt van kantoortaal, dan gaat de echtheid van de communicatie verloren. De communicatie wordt bijvoorbeeld onnodig ingewikkeld als je veel afkortingen gebruikt. Hierdoor raak je de verbinding kwijt.

Professionaliteit

Jargon kan zorgen voor een professionele uitstraling. Als je de terminologie goed inzet, laat je deskundigheid zien.

De valkuil: sommige termen kunnen ook voelen als holle, nikszeggende uitdrukkingen. Door deze vaak te gebruiken, gaat de impact van de boodschap verloren.

Teamgevoel

Het gebruik van bepaalde termen binnen een kantoor of team kan zorgen voor verbondenheid. Mensen voelen zich onderdeel van het grotere geheel.

De valkuil: door gebruik te maken van jargon kun je mensen die de terminologie niet kennen (onbedoeld) buitensluiten. Dat kan lastige situaties opleveren.

Kantoortaal heeft wel degelijk een functie, maar er zijn ook verschillende valkuilen. Daarom is het belangrijk om te zoeken naar een goede balans. Gebruik kantoortaal alleen als er een duidelijk doel is.

Into M ondersteunt jouw organisatie met:

De inzet van social media

Communiceer gericht met klanten over (nieuwe) producten of diensten.

Meer info »

Adverteren op social media

Genereer aandacht door te adverteren via social media.

Meer info »

Prettig leesbare mailings

Digitale nieuwsbrieven met gevarieerde onderwerpen voor jouw bedrijf.

Meer info »

Marketing­­ondersteuning

Vormgeven van een goed marketing- en communicatieplan.

Meer info »