Communicatie is belangrijker dan ooit. De coronacrisis zorgt voor onduidelijkheid bij bedrijven, medewerkers en klanten. De manier waarop je nu met klanten communiceert, beïnvloed de manier waarop zij in de toekomst naar jouw bedrijf kijken.

Zorg voor pro-actieve communicatie om duidelijkheid te scheppen. Hoe?

In deze onzekere tijden zijn mensen op zoek naar betrouwbare merken. Dat geeft een zeker en veilig gevoel. Mensen verwachten dat bedrijven goede producten en diensten leveren, verantwoordelijk handelen en snel en op de juiste manier communiceren.

Pas de communicatie richting je klanten aan

Het is belangrijk om in je communicatie mee te denken met je klanten. Zij willen bijvoorbeeld weten of je kantoor open is en hoe je bereikbaar bent. Social media is een makkelijke manier om klanten op de hoogte te brengen en snelle updates te geven over bijvoorbeeld openingstijden.

Probeer in deze communicatie realistische verwachting te scheppen. Het beantwoorden van mails kan door de huidige omstandigheden bijvoorbeeld langer duren. Door dat aan te geven bij je klanten, verander je hun verwachtingspatroon. Zo voorkom je eventuele miscommunicaties.

Thuiswerken

Niet alleen voor klanten, maar ook voor medewerkers is goede communicatie nu heel belangrijk. Veel medewerkers werken thuis. Met alle online communicatiemiddelen gaat dat prima. Toch missen zij vaak de informele gesprekjes bij de welbekende koffieautomaat. Deze gesprekken zijn op sociaal gebied van groot belang, maar zorgen ook voor de verspreiding van belangrijke informatie binnen het bedrijf.

Stel je medewerkers dus van alle ontwikkelingen die voor hen relevant zijn op de hoogte. Zo weten medewerkers waar zij aan toe zijn. Maar zorg er aan de andere kant voor dat zij niet overladen worden met informatie. Stuur bijvoorbeeld niet bij elke nieuwe ontwikkeling een mail maar probeer deze te bundelen en één of twee keer per dag te mailen.

Een online groepsvergadering aan het begin en/of het einde van de dag kan hierbij helpen. Videobellen heeft zeker bij moeilijke of emotionele gesprekken de voorkeur. Elkaars gezicht zien helpt iedereen eraan herinneren dat we allemaal mensen zijn. Bovendien is het fijn om te weten of het goed gaat met je collega’s.

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top