Social media worden steeds belangrijkere communicatiemiddelen. Klanten vinden via deze kanalen hun weg naar jouw kantoor. Het is een goede manier om informatie te verstrekken en om klanten aan je te binden.

Een goede strategie is hierbij onmisbaar, net als duidelijke richtlijnen. Maar hoe stel je die op?

Even snel een dringend bericht op Facebook of toch een grappig kliekje op Instagram. Beide berichten passen prima op social media. Maar past het ook bij jouw bedrijf? Het is belangrijk dat je uitingen op social media bij je passen. Medewerkers die zich hiermee bezig houden moeten goed op de hoogte zijn van jouw plannen en strategie. Daarom is het handig om richtlijnen voor social media op te stellen.

Medewerkers enthousiasmeren

Die richtlijnen zijn niet bedoeld om medewerkers te remmen, maar juist om hen te enthousiasmeren. Als ze weten welk kanaal ze voor welke doeleinden kunnen inzetten en hoe ze bepaalde berichten vorm kunnen geven, is de drempel veel lager om eraan te beginnen. Dat geldt niet alleen voor de content op de bedrijfspagina, maar ook voor het delen van berichten op hun eigen pagina.

Door duidelijke richtlijnen te geven, past de content perfect bij de boodschap die jouw kantoor uit wil dragen. Medewerkers zijn zich op die manier mee bewust van de impact van social media.

Waar moeten die richtlijnen dan aan voldoen? We lichten vijf belangrijke punten uit om niet te vergeten:

Voeg waarde toe

In de enorme overvloed aan informatie is het belangrijk om waarde toe te voegen. Dit is dan ook een basisrichtlijn voor social media. Zorg dat elk bericht een duidelijke boodschap heeft en goed aansluit bij het publiek dat je hiermee wil bereiken, bijvoorbeeld je kanten of potentiële klanten.

De rollen binnen het team

Het is belangrijk om duidelijk in beeld te hebben wie wat plaatst op welke kanalen. Dat zorgt voor overzicht. Deze medewerkers kunnen zo ook een duidelijk planning afspreken en zorgen dat alles goed op elkaar is afgestemd.

Contentstrategie

Om te zorgen dat het plaatsen van informatie soepel verloopt, is het handig om een planning af te spreken. Het is belangrijk om regelmatig in de tijdlijn van je volgers voorbij te komen, maar je wil hen niet overladen met informatie. Een goede planning is dan misbaar. Hierin kun je ook kijken naar voldoende diversiteit van de berichten, wissel foto’s bijvoorbeeld regelmatig af met filmpjes of ander beeldmateriaal.

Stijl

Naast de inhoud van berichten, is ook de stijl belangrijk. Zorg ervoor dat alle berichten dezelfde tone of voice hebben die past bij jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het aanspreken van lezers met u of jij.

Regelgeving

Tot slot een meer praktisch punt. Het is belangrijk dat medewerkers weten wat bepaalde regels zijn wat betreft auteursrecht en privacy. Niet elke afbeelding is bijvoorbeeld vrij te gebruiken. Er zijn speciale sites voor rechtenvrije afbeeldingen zoals pixabay.nl. Daarnaast is ook de privacy belangrijk. Wil je iets plaatsen dat met een bepaalde klant te maken heeft? Dan is het goed om daar even toestemming voor te vragen.

Wil jij richtlijnen voor social media opstellen of wil je bestaande documenten updaten? We helpen je graag!

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top