Into M heeft altijd innovatieve ideeën over hoe je je klanten steeds meer aan je bindt. Eén van onze zakelijke contacten, Doelbeleggen, laat zien hoe je gestructureerd doelen kunt bepalen op gebied van beleggen.

Gezien de huidige spaarrentes wellicht een alternatief om te bespreken met je klanten. Zo ontstaat er weer een contactmoment!

De rol van de financieel adviseur verandert. De sterk verminderde sociale zekerheid vanuit de overheid en werkgevers vereist meer zelfredzaamheid van burgers, meer financiële kennis. Daar komt de adviseur om de hoek kijken. Een adviseur heeft altijd zicht op de totale situatie van de klant, denk aan tekorten en fiscale mogelijkheden.

Zoals mooi beschreven door Fred de Jong en Alwin Oerlemans ¹: “De financiële adviseur wordt de financiële regisseur die als een huisarts de zaken die hij niet zelf kan afhandelen uitzet bij de betreffende specialisten.”

Vermogensbeheer

Eén van deze specialisten is de vermogensbeheerder. Vermogensvorming wordt steeds belangrijker. Het kan namelijk uitkomst bieden voor problemen, zoals de beperking van renteaftrek bij (aflossingsvrije) hypotheken of de maximale verstrekking van 100% loan to market value.

Een vermogensbeheerder is dus een goede aanvulling op de adviseur. De verantwoordelijkheid voor belegging gerelateerde beslissingen liggen namelijk niet bij de adviseur. De vermogensbeheerder maakt profiel- en fondskeuzes en beslist over aan- en verkopen.

Financiële doelen

Los van de beleggingsbeslissingen zijn er nog genoeg zaken waar de adviseur mee aan de slag kan. Bijvoorbeeld het beantwoorden van vragen als; is mijn financiële doelstelling nog wel haalbaar? Of wat kan ik verwachten van zaken zoals handelsoorlogen en de Brexit? Met name het up to date houden van de klantgegevens kan een taak zijn van de adviseur. Deze moeten periodiek worden bijgewerkt voor de uitvoering van goed vermogensbeheer.

Samenwerken

Dat is waarom vermogensbeheer niet alleen voor de klant, maar ook voor de adviseur interessant is. Het draagt bij aan het opbouwen van een intensievere relatie met de klant. Hierdoor biedt het nieuwe advies- of verkoopkansen waardoor je extra inkomsten kunt realiseren. Je ziet vaak dat abonnementen moeilijk te verkopen zijn omdat de klant niet ziet wat ze er voor terugkrijgen. Door intensiever en regelmatiger contact met je klant is het abonnement makkelijker te rechtvaardigen.

¹ Tijdschrift: Het Verzekerings-Archief. ‘De financieel regisseur als oplossing voor de maatschappelijke uitdaging van financiële zelfredzaamheid’ (2018)

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top