E-mailmarketing is het belangrijkste kanaal in de onlinemarketingmix. Gevolgd door SEO en SEA, het optimaliseren van teksten en advertenties voor zoekmachines. Dat blijkt uit de Email Benchmark 2019. Waarom is e-mailmarketing zo waardevol?

E mail is het goedkoopst

De return on investment (ROI), de verhouding tussen de kosten en de opbrengst in percentages, van een e mail is vele malen hoger dan die van social media en zoekmachineadvertenties. Daarnaast is een marketinggerichte e mail in verhouding ook goedkoper dan adverteren op andere kanalen.

Goede relatie met klant

Via e mail kun je veel persoonlijker met je klanten of potentiële klanten communiceren dan via social media. Hierdoor bouw je een sterkere relatie op. Een deel van je klanten zal je e mail openen en daadwerkelijk acties ondernemen na het lezen van de inhoud. Bij advertenties op social media is de kans dat je volgers je bericht lezen vele malen kleiner.

Impact meten

Bij e mails is het relatief gemakkelijk om te meten of je e mail wordt geopend en op welke links er wordt geklikt. Op basis daarvan kun je de volgende ratio’s meten: Open Rate, Click Through Rate en Click To Open Rate. Op die manier weet je wat je klanten of prospects interessant vinden. Daarnaast zie je ook het aantal afmeldingen en bounces.

Let op inhoud

Om te voorkomen dat de mailbox van de ontvanger vol komt te zitten, worden mails die te zwaar zijn geblokkeerd. Zorg er daarom voor dat je e mails niet zwaarder zijn dan 100 kb. Daarnaast is het belangrijk dat je zo min mogelijk in hoofdletters schrijft en dat je spamgevoelige woorden zoals ‘gratis’ en ‘win’ zo veel mogelijk vermijdt.

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top