Thuiswerken, het afgelopen jaar hebben we er allemaal mee te maken gehad. Het einde van de coronacrisis komt langzaam in zicht, dus heerst de vraag: blijven we deels thuiswerken of gaat iedereen weer naar kantoor?

De een vond thuiswerken heerlijk, terwijl de ander het liefst zo snel mogelijk weer op kantoor rondloopt. Het heeft allebei voor- en nadelen. Het ligt er vooral aan hoe jij en je werknemers er zelf in staan. Thuiswerken kan heerlijk rustig en productief zijn, maar met een geïmproviseerd bureau, slechte wifi en spelende kinderen om je heen is het ineens een stuk minder aantrekkelijk. De omstandigheden zijn dus erg belangrijk om een thuiswerkdag te laten slagen.

Overweeg je de mogelijkheden voor thuiswerken na de coronacrisis te behouden, zorg dan voor goede omstandigheden. Drie belangrijke aandachtspunten:

Teamspirit

Veel mensen geven aan dat zij collega’s missen als ze thuiswerken. Even een praatje bij het koffiezetapparaat of een creatieve meeting is lastig via de telefoon of een videogesprek. Het is daarom belangrijk hier extra aandacht aan te besteden. Gaan medewerkers ook na de coronacrisis meer thuiswerken? Organiseer dan af en toe leuke, kleine bijeenkomsten om de teamspirit erin te houden. Denk bijvoorbeeld aan een vrijdagmiddagborrel of een etentje.

Thuiswerkplek

Als medewerkers structureel thuis gaan werken, is een goede werkplek een must. Denk bijvoorbeeld aan een fijn bureau en een goede bureaustoel. Een afgezonderde werkplek, bijvoorbeeld in een aparte kamer, werkt vaak ook fijn. Overleg eens met je medewerkers wat de mogelijkheden zijn en wat je eventueel voor hen kunt betekenen.

Een ander belangrijk aspect op de thuiswerkplek is de IT. Een goede wifiverbinding is natuurlijk een belangrijk uitgangspunt, maar ook de digitale bedrijfsomgeving moet geschikt zijn om op afstand te werken. Zijn alle gegevens goed beveiligd en toch op afstand bereikbaar? Dat is erg belangrijk.

Begeleiding

Ondanks het feit dat veel medewerkers inmiddels al meer dan een jaar ervaring hebben met thuiswerken, blijft goede begeleiding belangrijk. Medewerkers vinden het vaak fijn om wat vrijheid te krijgen, bijvoorbeeld voor het invullen van werktijden. Zo kunnen zij werk en privé makkelijker combineren.

Maar door thuiswerken kunnen medewerkers ook een beetje van de radar verdwijnen, zij zijn namelijk niet iedere dag zichtbaar voor leidinggevenden. Dat zorgt ervoor dat de promotiekansen voor thuiswerkers in sommige gevallen kleiner zijn. Door medewerkers regelmatig te bellen, of door in de toekomst regelmatig een gesprek te voeren in real life, houd je de connectie met elkaar. Focus daarin niet alleen op wat een medewerker die dag of week precies voor werkzaamheden moet doen, maar kijk ook breder. Dat zorgt voor meer focus en persoonlijke groei.

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top