Elk jaar op 1 januari starten veel mensen met een lijst aan goede voornemens. De eerste weken lukt het nog redelijk om ze na te komen, maar na een paar maanden ben je de goede voornemens alweer vergeten.

Met deze tips slagen je goede voornemens wel! Hoe?

Nadenken over goede voornemens is een goede reflectie op je werk of je privéleven. Waarmee ben je tevreden en wat kan er beter? De verbeterpunten kun je omzetten in goede voornemens. Een nieuw jaar is een uitgelezen moment om nieuwe gewoonten aan te leren en nieuwe plannen te maken.

Gezonder eten en meer bewegen zijn veelgehoorde voornemens. Maar waarom is het zo moeilijk je eraan te houden? Waarschijnlijk omdat we te snel en te veel willen. Je gedrag veranderen, bijvoorbeeld door gezonder te leven, gaat stap voor stap. Geef het dus niet meteen op als het even tegenzit.

Deze tips kunnen je helpen om je goede voornemens wel na te komen.

  1. Knip je doelen op in kleinere subdoelen.
    In één keer je eetpatroon omgooien naar een gezond menu is vaak lastig. Door stap voor stap – bijvoorbeeld iedere week of iedere maand – een aantal ongezonde dingen te vervangen door gezonde varianten, houd je het veel makkelijker vol. Dit geldt natuurlijk ook voor zakelijke doelen. Stap voor stap toewerken naar een resultaat is overzichtelijker en makkelijker vol te houden.
  2. Praat erover
    Door je goede voornemens aan iemand te vertellen, creëer je voor jezelf een stok achter de deur. Er is immers iemand die weet van je doelen en er af en toe naar vraagt. Daarnaast is het fijn om met iemand te kunnen praten als het even niet zo lekker gaat. Bovendien is het extra leuk om successen te kunnen delen.
  3. Beloon jezelf
    Stel vooraf beloningen vast. Is het gelukt om een bepaald doel vol te houden voor een bepaalde tijd? Ga dan iets leuks doen. Even lekker lunchen of een uurtje eerder stoppen met werken en even ontspannen. Het zit vaak in de kleine dingen. Deze momenten geven je weer energie om door te gaan.
  4. Maak je niet te druk als het even niet lukt
    Was het je voornemen om gezonder te eten, maar kon je dat ene stukje taart niet weerstaan? Je voornemen is dan niet meteen mislukt. Het is prima als je even afwijkt van je plan, als je het daarna maar weer oppakt.
  5. Blijf jezelf herinneren aan ‘de waarom’ van je goede voornemers
    Vaak heb je bepaalde doelen met een reden, je wil bijvoorbeeld meer gefocust werken zodat je meer vrije tijd hebt om met de kinderen of andere familieleden door te brengen. Herinner jezelf regelmatig aan de waarom van je doelen, dat geeft weer extra motivatie om door te gaan.

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top