‘Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.’ Dit is niet voor niks een oud gezegde. Er zit een belangrijke kern van waarheid in. Allereerst maakt een grapje op z’n tijd je werkdag gewoon een stuk leuker.

Een scherpe onderwerpregel van een mail, een vrolijke noot tijdens de zoveelste (digitale) vergadering of een hilarisch verhaal bij de koffieautomaat, even samen lachen om een situatie of gebeurtenis schept een band. Je bent meteen een stuk vrolijker.

Plezier in het werk

Plezier hebben in je werk is steeds belangrijker geworden de afgelopen jaren. We doen er alles aan om een sleur te vermijden en willen altijd met een opgewekt gevoel aan het werk gaan. Humor kan daar zeker aan bijdragen, al wordt de kracht van humor bij veel bedrijven en organisaties nog onderschat.

Relativeren

Een grapje op zijn tijd zorgt ervoor dat we een situatie kunnen relativeren. Denk bijvoorbeeld aan de coronacrisis, toen iedereen thuis moest werken. Je kent de taferelen wel: Zit je net lekker in je verhaal in een digitale meeting en dan gaat de deurbel. De pakketbezorger haalt jou niet alleen uit je concentratie, maar je peuter schrikt ook nog eens wakker uit zijn middagslaapje. De rest van de vergadering verloopt dan op z’n zachtst gezegd minder soepel. Door hier een grapje over te maken, kun je samen met collega’s de situatie relativeren. Iedereen zat immers in hetzelfde schuitje.

Creativiteit

Daarnaast zorgt humor ervoor dat mensen vrijer gaan denken en creatiever zijn. Er komt meer ruimte voor nieuwe ideeën en andere invalshoeken. Mensen voelen zich vaak ook wat vrijer om ideeën aan te dragen en plannen te delen. Zo kom je uiterlijk samen tot een mooier en beter resultaat.

Feedback

Humor kan er ook aan bijdragen om iemand op een luchtige manier een spiegel voor te houden of om feedback te geven. Hiermee zorg je ervoor dat bepaalde ergernissen niet uitgroeien tot grote frustraties. Daarnaast zijn mensen sneller geneigd om feedback te accepteren als het op een luchtige manier gebracht wordt.

Doseren

Kortom; humor kan veel betekenen op de werkvloer. Let alleen wel op dat het geen act wordt. Je wil natuurlijk niet altijd gezien worden als de clown, waardoor collega’s je niet meer serieus nemen. Doseer daarom altijd goed, de grapjes moeten mensen niet afleiden van de boodschap die je wil overbrengen. Probeer er daarom voor te zorgen dat de grapjes die je maakt, passen bij het onderwerp van dat moment.

Ook is het belangrijk om goed te controleren of grapjes niet te hard zijn. Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen persoonlijk aan te vallen. Probeer dus altijd goed aan te voelen wat de ander wel of niet kan waarderen. Zo maak je er samen iets leuks van op kantoor.

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top