Keuzes maken, we doen het de hele dag. We kiezen welke kleren we aandoen in de ochtend en wat we ’s avonds gaan eten. Vaak denk je hier niet eens echt over na, het zijn onbewuste keuzes. Daarnaast maken we grotere beslissingen, bijvoorbeeld over ons huis en carrière. Als ondernemer komen daar nog grote bedrijfsmatige keuzes bij. Welke koers ga je volgen? Welke stappen moet je zetten om je doelen te behalen?

Je wil natuurlijk goed nadenken over de grote beslissingen, maar aan de andere kant is het ook belangrijk om je gevoel te volgen. Hoe zorg je voor een goede balans? Wij zetten een aantal tips voor het maken van bewuste keuzes op een rij.

Maak een keuze

Het klinkt misschien flauw, maar de eerste tip is: maak een keuze. Wil je iets veranderen binnen je bedrijf of wil je iets nieuws proberen? Zet de eerste stap. Met eeuwig wikken en wegen kom je nergens. Dus neem de tijd om goed na te denken en maak daarna een keuze. Ga vooruit. Dat is altijd beter dan helemaal geen keuze maken.

Zorg voor focus

Bij het maken van keuzes is focus heel belangrijk. Wat is jouw doel? En wat heb je nodig om dat doel te bereiken? Als je dit scherp hebt, dan weet je ook wat de belangrijkste taken zijn. Het is goed om hierop te focussen. Je kunt niet alles tegelijk doen. Door te focussen op bepaalde diensten en taken, word jij een expert op dat gebied. Dat geeft jou een goede focus en zorgt voor de optimale dienstverlening voor je klanten.

Ken je klant

Naast de broodnodige focus, is het ook belangrijk om je klanten goed te kennen. Waar heeft je klant behoefte aan op welk moment in zijn of haar leven? Hoe kun jij de klanten het beste ondersteunen? Dit is hele waardevolle informatie om bewuste keuzes te maken binnen je bedrijf. Pols die bijvoorbeeld eens in een gesprek met een klant, of stuur een jaarlijkse enquête uit. Zo blijf je op de hoogte van de wensen van de klant.

 

Into M ondersteunt jouw organisatie met:

De inzet van social media

Communiceer gericht met klanten over (nieuwe) producten of diensten.

Meer info »

Adverteren op social media

Genereer aandacht door te adverteren via social media.

Meer info »

Prettig leesbare mailings

Digitale nieuwsbrieven met gevarieerde onderwerpen voor jouw bedrijf.

Meer info »

Marketing­­ondersteuning

Vormgeven van een goed marketing- en communicatieplan.

Meer info »