Sinds de opkomst van social media heeft het onze manier van communiceren, werken en ontspannen drastisch veranderd. Waar het vroeger vooral werd gebruikt om in contact te blijven met vrienden en familie, heeft het zich ontwikkeld tot een essentieel platform voor nieuws, entertainment en zakelijke netwerken. De verschuivingen in gebruikersgedrag laten zien hoe diepgeworteld social media in ons leven is en hoe trends voortdurend evolueren.
40-plussers
Een opvallende bevinding uit het onderzoek is dat het socialmedia-gebruik onder Nederlanders jonger dan 40 jaar is afgenomen, terwijl het gebruik onder 40-plussers juist is toegenomen.
Dagelijks minder verschillende platforms
Hoewel social media nog steeds een vast onderdeel is van ons dagelijks leven, gebruiken Nederlanders gemiddeld minder verschillende platforms per dag. In 2024 werd gemiddeld 2,4 platforms per dag gebruikt, maar in 2025 is dat aantal gedaald naar 2,0. Deze trend is zichtbaar in alle leeftijdsgroepen.
De grootste afname wordt waargenomen bij de groep van 20 tot 39 jaar. Zij gebruikten vorig jaar gemiddeld 3,3 platforms per dag, maar dat aantal is nu teruggelopen naar 2,8. Het totaal aantal gebruikte platforms over een langere periode (niet dagelijks) blijft echter stabiel op 4,4, net als in de voorgaande jaren.
Dagelijks gebruik neemt toe
Ondanks de afname in het aantal verschillende platforms per dag, is de intensiteit van het gebruik juist toegenomen. De tijd die gebruikers aan social media besteden, blijft namelijk gelijk of neemt zelfs toe. Dit betekent dat mensen zich meer concentreren op een kleiner aantal platforms.
De populairste platforms waarop het dagelijks gebruik stijgt, zijn WhatsApp, Facebook, Instagram, YouTube en TikTok. WhatsApp is hierin de grootste groeier en wordt door steeds meer Nederlanders intensief gebruikt.
Op bepaalde platforms neemt het aantal gebruikers nog steeds toe. WhatsApp, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok en Snapchat laten een groei zien. LinkedIn heeft zelfs de grootste stijging doorgemaakt met een toename van 230.000 gebruikers.
Aan de andere kant zijn er platforms die te maken hebben met een daling in gebruikersaantallen. Facebook, Pinterest, X en Telegram verliezen gebruikers, waarbij X de grootste daling heeft laten zien.
Bron: Newcom