Na verzending van de nieuwsbrief krijg je altijd een overzicht van de belangrijkste cijfers. Daarin kun je onder andere zien hoeveel mensen de nieuwsbrief hebben geopend en welke artikelen zij hebben bekeken.

Dit overzicht gaat veranderen.

Apple heeft eind vorig jaar IOS 15 geïmplementeerd, dit is de software voor iPhone en iPad. Voor Mac gaat het om de MacOS 12. In deze software-update staat extra privacy voor de gebruikers centraal. Dit heeft gevolgen voor de rapportage van de nieuwsbrieven.

Andere open rate

Apple heeft namelijk ingevoerd dat je niet meer kunt zien of een ontvanger een mail heeft geopend. De software laat het lijken alsof een mail al geopend is, dit wordt ook wel machine opening genoemd. In werkelijkheid weet je niet of de ontvanger de mail geopend en/of gelezen heeft.

In de rapportage kan het door machine opening lijken alsof het open percentage omhoog is gegaan, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval hoeft te zijn.

CTO daalt

Een mogelijk gevolg van een hoger open percentage is dat de CTO daalt. De CTO geeft aan hoeveel procent van de mensen die de nieuwsbrief hebben geopend ook een of meer artikelen hebben gelezen. Als het open percentage hoger lijkt door de software terwijl dat in werkelijk niet zo is, kan het CTO percentage dalen. De score lijkt dan slechter dan het in werkelijkheid is. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn bij het lezen van de rapportage.

Heb je nog vragen over de rapportage of wil je aanvullende informatie? Neem dan gerust contact met ons op.

Into M ondersteunt jouw organisatie met:

De inzet van social media

Communiceer gericht met klanten over (nieuwe) producten of diensten.

Meer info »

Adverteren op social media

Genereer aandacht door te adverteren via social media.

Meer info »

Prettig leesbare mailings

Digitale nieuwsbrieven met gevarieerde onderwerpen voor jouw bedrijf.

Meer info »

Marketing­­ondersteuning

Vormgeven van een goed marketing- en communicatieplan.

Meer info »