Mensen worden online overladen met informatie. Alles lezen is onmogelijk, daarom maakt ons brein – soms bewust, maar vaak ook onbewust – een selectie. De afbeelding is een belangrijke factor waarop mensen beslissen een artikel wel of niet te lezen. Dat maakt de afbeelding een waardevol onderdeel van het artikel.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat kunnen we niet vaak genoeg benadrukken. Maak je een eigen artikel voor de nieuwsbrief, zorg dan ook voor een passende afbeelding.

Maar waar moet je op letten? We zetten een aantal belangrijke punten voor je op een rij.

Versterk het verhaal

Zorg voor een afbeelding die de boodschap van het artikel versterkt. Door de tekst en de afbeelding op elkaar aan te laten sluiten, trek je lezers het artikel in.

Persoonlijk

Net als persoonlijke nieuwsberichten doen ook persoonlijke afbeeldingen het goed. Vertel je in het artikel iets over je bedrijf of medewerkers, gebruik dan ook een foto waar je bedrijf of medewerkers goed op staan. Hoe persoonlijker de afbeelding, hoe beter.

Actiefoto

Kun je de afbeelding niet persoonlijk maken? Zorg dan voor een afbeelding waar een actie op te zien is. Bijvoorbeeld: kies bij een artikel over de verbouwing van je kantoor niet voor een afbeelding van de voordeur, maar gebruik een afbeelding waar de werkzaamheden op te zien zijn.

Formaat

Foto’s in de nieuwsbrief worden in de breedte geplaatst. Een liggende afbeelding komt zowel in de nieuwsbrief als in het artikel zelf mooier over. Maak je een foto of laat je er een maken, zorg dan dat deze altijd in de breedte (liggend) is.

Grootte

Zorg dat een afbeelding voldoende groot is. De grootte van een afbeelding wordt gemeten in pixels. Als een afbeelding te klein is, wordt deze korrelig. Een te grote afbeelding is vaak ook niet goed, het duurt dan langer voordat de afbeelding geladen is in de nieuwsbrief.

Google

Wil je een bestaande afbeelding gebruiken bij je artikel? Let op met de auteursrechten. Kijk altijd goed van welke site de afbeelding komt. Veel afbeeldingen die je via Google vindt, zijn namelijk niet rechtenvrij. Dat betekent dat je deze foto’s niet mag gebruiken zonder toestemming van de fotograaf.

Afbeeldingen zoeken

Heb je vragen over het maken of zoeken van afbeeldingen bij je eigen artikelen in de nieuwsbrief? Neem dan gerust contact met ons op. Wij kunnen je hierbij helpen. Ook hebben we toegang tot verschillende databases met stockfoto’s en eigen foto’s.

Into M ondersteunt jouw organisatie met:

De inzet van social media

Communiceer gericht met klanten over (nieuwe) producten of diensten.

Meer info »

Adverteren op social media

Genereer aandacht door te adverteren via social media.

Meer info »

Prettig leesbare mailings

Digitale nieuwsbrieven met gevarieerde onderwerpen voor jouw bedrijf.

Meer info »

Marketing­­ondersteuning

Vormgeven van een goed marketing- en communicatieplan.

Meer info »