Steeds meer 40-plussers zijn sociale media gaan gebruiken. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek. Dit is een jaarlijks terugkomend onderzoek naar het social media gebruik van de Nederlandse bevolking. Het onderzoek geeft inzicht in het gebruik van social media door mensen boven de 15 jaar.

Belangrijk communicatiemiddel

Sociale media zijn voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van hun marketing- en communicatiestrategie. Het is een makkelijke en doeltreffende manier om klanten op de hoogte te houden van belangrijke ontwikkelingen en informatie. Daarnaast is het een laagdrempelige manier om klanten aan je te binden.

Er zijn inmiddels veel verschillende platformen te vinden; van Klassieke platformen als LinkedIn, Facebook en Instagram, tot nieuwkomers zoals BeReal en TikTok. Ieder platform wordt op een andere manier gebruikt en heeft daarmee een andere waarde voor de marketing en communicatie van bedrijven.

We zetten de belangrijkste uitkomsten van het Nationale Social Media onderzoek voor je op een rij.

Sociale media zijn niet alleen voor jongeren

Sociale media worden vaak gezien als de ultieme plek om jongeren te bereiken. Daar zit natuurlijk een kern van waarheid in. Bijna alle jongeren en jongvolwassenen in Nederland zijn actief op één of meerdere sociale media platformen. Maar je vindt er niet alleen maar jongeren.

De gemiddelde leeftijd van mensen op sociale media neemt al jaren toe. Vooral 40-plussers zijn meer sociale media platformen gaan gebruiken. Zo is de gemiddelde leeftijd van Instagram-gebruikers gestegen van 35 naar 39 jaar. Je kunt sociale media dus inzetten om een brede doelgroep te bereiken.

Alleen kijken, maar niks plaatsen

Een vrij grote groep gebruikers plaatst niet of nauwelijks berichten op sociale media. Zij scrollen alleen door de tijdlijn om te zien wat andere mensen plaatsen. Het verschilt per platform hoe groot de groep gebruikers is die alleen kijkt en niks plaatst. Het is goed om je hier bewust van te zijn wanneer je werkt aan een strategie voor sociale media.

Vertrouwen is ontzettend belangrijk

Uit het onderzoek kwam naar voren dat mensen niet altijd vertrouwen hebben in sociale media. Daarnaast kan het gebruik van sociale media ook een negatief effect hebben op mensen. Bijvoorbeeld omdat zij sneller afgeleid zijn en zich laten meeslepen in de korte berichten en video’s die op de platformen te vinden zijn.

Daarom is het belangrijk om als bedrijf vertrouwen te wekken op sociale media. Waar sta jij als merk voor? En wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Het is goed om hierover na te denken voordat je berichten op sociale media plaatst.

Heb je vragen over sociale media of wil je verder kijken naar een strategie op dit gebied? Wij helpen je graag.

Into M ondersteunt jouw organisatie met:

De inzet van social media

Communiceer gericht met klanten over (nieuwe) producten of diensten.

Meer info »

Adverteren op social media

Genereer aandacht door te adverteren via social media.

Meer info »

Prettig leesbare mailings

Digitale nieuwsbrieven met gevarieerde onderwerpen voor jouw bedrijf.

Meer info »

Marketing­­ondersteuning

Vormgeven van een goed marketing- en communicatieplan.

Meer info »