Via kanalen kunnen personen en organisaties makkelijk updates versturen naar hun volgers. Het gaat om tekst, foto’s, video’s, stickers en peilingen. Gebruikers van WhatsApp kunnen kanalen die zij willen volgen makkelijk selecteren door te zoeken op hobby’s, sportteams en lokale instellingen. Als abonnee van een bepaald kanaal kun je geen berichten sturen, je kunt alleen reageren op berichten door middel van emoji’s.

Tabblad updates

De kanalen kun je vinden in een nieuw tabblad genaamd updates. Zo blijft dit gescheiden van de chats met vrienden en familie. Je kunt een kanaal zoeken via WhatsApp, daarnaast kun je ook een uitnodigingslink ontvangen via chat of via e-mail.

Privacy belangrijk

WhatsApp is extra gericht op de privacy van de gebruikers van de kanalen. Als beheerder van een kanaal is je telefoonnummer en profielfoto niet zichtbaar voor de volgers. Ook als volger van een kanaal is je telefoonnummer niet zichtbaar voor anderen.

Geschiedenis verwijderd

De geschiedenis van een kanaal wordt voor maximaal dertig dagen opgeslagen. Daarna worden de berichten verwijderd. Beheerder krijgen de mogelijkheden om screenshots en doorgestuurde berichten van hun kanaal te blokkeren. Bovendien kunnen beheerders beslissen wie hun kanaal mag volgen.

Kanalen zijn standaard niet end-to-end versleuteld, het is immers de bedoeling om via een kanaal een breder publiek te kunnen bereiken. Maar WhatsApp onderzoekt nog of het later mogelijk is bepaalde kanalen wel volledig te versleutelen.

WhatsApp rolt de eerste versie van de nieuwe functie nu stap voor stap uit. Het is dus mogelijk dat je ze nog niet ziet of nog niet kunt aanmaken op dit moment.

Into M ondersteunt jouw organisatie met:

De inzet van social media

Communiceer gericht met klanten over (nieuwe) producten of diensten.

Meer info »

Adverteren op social media

Genereer aandacht door te adverteren via social media.

Meer info »

Prettig leesbare mailings

Digitale nieuwsbrieven met gevarieerde onderwerpen voor jouw bedrijf.

Meer info »

Marketing­­ondersteuning

Vormgeven van een goed marketing- en communicatieplan.

Meer info »