Vergrijzing is een terugkerend thema in de wereld. De bevolking wordt steeds ouder. Over tien jaar is één op de vier Nederlanders 65-plusser. Dat heeft gevolgen voor maatschappelijke zaken zoals de gezondheidszorg, maar ook voor de economie.
Ander uitgavenpatroon
Omdat er in de toekomst relatief veel 65-plussers zijn, wordt dit een belangrijke groep consumenten om op te richten. Over het algemeen wordt het besteedbaar inkomen van 65-plussers na hun pensionering wat lager. Dat heeft gevolgen voor hun uitgavenpatroon.
Een algemene ontwikkeling is bijvoorbeeld dat ouderen minder geld uitgeven aan spullen, maar juist meer over hebben voor belevingen en activiteiten.
Relevant blijven
Voor bedrijven is het belangrijk om te kijken hoe zij relevant kunnen blijven voor 65-plussers. Kun je je diensten aanpassen aan de oudere consument? Moet je je marketingstrategie eens onder de loep nemen? Dat zijn belangrijke vragen om over na te denken.
Om je strategie voor de toekomst te bepalen, is het belangrijk om te weten waar oudere consumenten behoefte aan hebben. Zo kun je je producten en diensten hier het beste op aan laten sluiten. Ouderen zoeken vaak naar manieren om het dagelijks leven te vergemakkelijken en vinden gezondheid en duurzaamheid belangrijke thema’s.
Ontzorgen is key
Voor 65-plussers is professioneel advies en ondersteuning heel belangrijk. Zij hechten over het algemeen veel waarde aan service en willen graag ontzorgd worden. Het is belangrijk om hier als ondernemer op in te spelen. Zo kun je een grote klantgroep ook in de toekomst aan je binden.