Het gebruik van emoji’s in een zakelijke context wordt door veel mensen nog steeds als onprofessioneel ervaren. Een blije smiley sturen naar een klant is misschien (nog) niet zo’n goed idee.

Zeker voor externe communicatie is het belangrijk om een professionele houding aan te nemen.

Interne communicatie

Toch is er steeds meer ruimte voor de emoji’s op de werkvloer, voornamelijk als het gaat om interne communicatie. Bijvoorbeeld in Slackberichten of WhatsAppjes naar collega’s kan een emoji ervoor zorgen dat je een bericht een bepaalde emotie meegeeft. Zeker nu we – als overblijfsel van de pandemie – meer remote werken en elkaar minder vaak fysiek zien.

Emotie toevoegen

Een smiley of ander icoontje geeft een bericht een bepaalde lading mee waardoor we elkaar sneller en beter begrijpen. Daarnaast is het soms gewoon heel handig en efficiënt om een collega snel een duimpje omhoog te sturen. Maar er is ook een risico. Emoji’s kunnen namelijk op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Had jij de intentie om een bericht te verduidelijken met een icoontje, blijkt de ander het ineens als een misplaatste grap te zien. Helaas komen dit soort misverstanden regelmatig voor. Dat is toch vervelend op de werkvloer.

Ontvanger

Het is daarom belangrijk om je berichten en de gebruikte emoji’s altijd goed af te stemmen op de belevingswereld van de ontvanger. Bij het schrijven van een bericht weeg je ook altijd af welke woorden je gaat gebruiken. Het is belangrijk om dat ook bij emoji’s te doen. Kortom: als je ze goed gebruikt, dan kunnen emoji’s ervoor zorgen dat de ontvanger je bericht sneller en beter begrijpt. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn voor interne berichten en posts op social media.

Drie praktische tips

Om af te sluiten: drie praktische tips voor het gebruik van emoji’s:

  • Gebruik een emoji aan het begin of aan het einde van een zin. Een icoontje midden in een zin komt de leesbaarheid van een bedrijf niet ten goede.
  • Gebruik niet te veel emoji’s in één bericht. Er moet wel een betekenis achter de emoji’s zitten.
  • Let op dat niet alle platforms emoji’s op dezelfde manier weergeven. Als voorbeeld: het waterpistool van Apple werd op andere platforms weergegevens als een echt pistool. Dat soort misverstanden wil je natuurlijk voorkomen.

Into M ondersteunt jouw organisatie met:

De inzet van social media

Communiceer gericht met klanten over (nieuwe) producten of diensten.

Meer info »

Adverteren op social media

Genereer aandacht door te adverteren via social media.

Meer info »

Prettig leesbare mailings

Digitale nieuwsbrieven met gevarieerde onderwerpen voor jouw bedrijf.

Meer info »

Marketing­­ondersteuning

Vormgeven van een goed marketing- en communicatieplan.

Meer info »