E mailmarketing is het belangrijkste kanaal in de onlinemarketingmix, gevolgd door websites en social media. Dat blijkt uit de Email Benchmark 2020. Waarom is e mailmarketing zo waardevol?

E mail is relatief goedkoop

De Return On Investment (ROI), de verhouding tussen de kosten en de opbrengst in percentages, van e mail is vele malen hoger dan die van social media en zoekmachines. E-mail is dus een relatief goedkoop kanaal. Adverteren in Google of op social media is in verhouding veel duurder.

De impact van je e mail is gemakkelijk te meten

Het is relatief makkelijk te meten of de ontvanger je e-mail heeft geopend. Ook kun je zien op welke links hij of zij heeft gelinkt. Op basis daarvan kun je verschillende ratio’s meten, zoals de Open Rate, Click Through Rate en Click To Open Rate.

Daarnaast kun je zien welke ontvangers zich hebben afgemeld voor de nieuwsbrief en welke ontvangers de nieuwsbrief niet konden ontvangen (bounces), bijvoorbeeld omdat het mailadres niet meer in de lucht is.

E mail draagt bij aan een goede relatie met de klant

Via e mail kun je veel persoonlijker met je klanten of potentiële klanten communiceren dan via social media. Hierdoor bouw je een sterkere relatie op. Een deel van je klanten zal je e mail openen en daadwerkelijk acties ondernemen na het lezen van de inhoud. Bij advertenties op social media is de kans dat je volgers je bericht lezen vele malen kleiner, zelfs als je er een budget tegenaan gooit.

Tip! Let op de inhoud van je e-mail

Om te voorkomen dat de mailbox van de ontvanger vol komt te zitten, worden mails die te zwaar zijn geblokkeerd. Zorg er daarom voor dat je e mails niet zwaarder zijn dan 100 kb. Daarnaast is het belangrijk dat je zo min mogelijk in hoofdletters schrijft en dat je spamgevoelige woorden zoals ‘gratis’ en ‘win’ zo veel mogelijk vermijdt.

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top