Bij het versturen van de nieuwsbrief komt het weleens voor dat een mail niet bezorgd wordt omdat deze gebounced is. Dit kun je terugvinden in de rapportages. Maar wat zijn bouncers precies en wat kun je doen om het te voorkomen?

Een e-mail bouncet wanneer deze niet kan worden afgeleverd bij het e-mailadres waaraan deze verstuurd is. Een bounce is dus een fout bij het ontvangen van een mail en kan verschillende oorzaken hebben. Deze worden gecategoriseerd in hard of soft bounces.

Hard of soft

Hard bounces zijn het resultaat van e-mails die definitief niet af te leveren zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een e-mailadres foutief is, een domeinnaam niet meer bestaat of een e-mailadres simpelweg niet meer gebruikt wordt. Wanneer er tijdens het versturen van de nieuwsbrieven hard bounces voorkomen, worden de desbetreffende mailadressen daarna niet meer gemaild.

Soft bounces zijn het resultaat van e-mails die tijdelijk niet afgeleverd kunnen worden. Dit komt voor bij tijdelijke problemen, bijvoorbeeld met de ontvangende mailserver of bij een volle inbox. Naar deze mailadressen wordt na de bounce nog wel een nieuwsbrief gestuurd. Pas na vijf mislukte verzendpogingen wordt er geen nieuwsbrief meer verstuurd naar dit e-mailadres.

Wat kun je doen?

Wanneer je in de rapportages ziet dat een mailadres gebounced is, kun je het beste contact opnemen met de betreffende klant. Zeker wanneer het gaat om een hard bounce kun je vragen om een nieuw e-mailadres zodat hij of zij de nieuwsbrief en andere belangrijke mails weer kan ontvangen. Zo houd je je database up-to-date en kun je ook in de toekomst blijven mailen.

Documenten

NIEUWSBRIEF

 Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

                    

Go to top